Tazkirah: Cara Rasulullah saw mengelak dan menyembuhkan

PENYEBAB ROSAKNYA BADAN

Perkara yang menyebabkan rosaknya badan iaitu perasaan runsing,gelisah,lapar dan tidak tidur malam (bukan tujuan qiyamullail)

MENERANGKAN PENGLIHATAN
Perkara yang boleh menerangkan pandangan dan menyejukkan hati iaitumelihat pada warna hijau, melihat air yang mengalir, melihatorang/barangyang disayangi dan melihat buah-buahan (dedaun).

MENGELAPKAN PANDANGAN
Perkara yang boleh menggelapkan pandangan iaitu berjalan tanpaalas(berkaki ayam), menyambut waktu pagi dengan wajah murka (masam),banyakmenangis dan banyak membaca tulisan yang kecil-kecil.

PENYEBAB WAJAH PUSAM (TIDAK BERSERI)
Perkara yang boleh menyebabkan wajah kelihatan kering (hilangcahaya)iaitu berdusta, tidak mempunyai perasaan malu, banyak bertanya(bertanyabukan kerana ingin tahu) dan banyak berbuat dosa.

PENYEBAB WAJAH BERSINAR
Perkara yang boleh menyebabkan wajah bersinar iaitu menjagamaruah,jujur, dermawan, membaca qur'an, sentiasa dalam wudhuk dan takwa.PERASAAN BENCIPerkara yang menyebabkan kita dibenci iaitu perasaan sombong,dengki,berdusta dan suka mengadu domba.

PERKARA YANG MENDATANGKAN REZEKI
Perkara yang boleh menyebabkan datangnya rezeki iaituQiyamullail(beribadah di waktu malam selepas tidur), banyak beristighfar diwaktusahur (sebelum masuk waktu subuh),! membaca surah Al-Waaqi'ahsebelumtidur, Solat sunat Dhuha, bersedekah dan berzikir di waktu pagidanpetang.

PERKARA YANG MENYEKAT REZEKI
Perkara yang menyebabkan rezeki tersekat iaitu tidur di waktupagi(selepas subuh), sedikit mengerjakan sembahyang, malas dan khianat.

LUPA DAN LEMBAB
Perkara yang boleh menyebabkan rosaknya ingatan dan kefahamaniaitusentiasa makan buah yang masam, tidur pada tengkuk (belakang kepala),hatisedih dan fikiran runsing.

KEFAHAMAN DAN INGATAN
Perkara yang menyebabkan bertambahnya daya ingatan dan kefahamaniaitukegembiraan hati, sedikit makan dan sedikit minum, mengawal makanandengansesuatu yang manis dan berlemak serta mengurangkan kelebihanyangmemberatkan badan.

Petikan dari buku Cara Rasulullah saw mengelak dan menyembuhkanpenyakit
(Disusun Oleh : Imam Ibnu Qaiyim)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails