Pencarian

Tazkirah: Tuduhan Nista dan Kekotoran Hati


Tuduhan nista adalah perbuatan yang amat kotor hanya akan timbul daripada orang kotor pula, hanya orang yang kotor akan menimbulkan perbuatan kotor. Mereka tidak menghasilkan yang baik dan iman kosong dari dalaman di penuhi penyakit-penyakit hati, dengki,dendam dan iri hati,tidak ada yang mengendalikan dirinya untuk berbuat baik. Oleh itu terkeluarlah kekotoran hatinya menjadi kekotoran perbuatan dan sentiasa mengotori masyarakat.

Firman ALLAH yang bermaksud:

Wahai orang-orang yang beriman. Apabila datang kepada kamu seorang yang fasik membawa suatu berita, hendaklah selidiki terlebih dahulu, supaya kamu jangan mengambil
terhadap sesuatu kaum dengan pengetahuan yang tidak cukup,yang kelaknya kamu menyesal atas apa yang telah kamu kerjakan itu.
(Surah Al- Hujurat ayat 6)

Perkara-perkara yang kotor adalah orang-orang yang kotor, dan orang-orang yang kotor adalah untuk orang-orang yang kotor. Sedangkan perkara yang baik adalah adalah dari
orang yang baik-baik, dan orang-orang yang baik menimbulkan perkara yang baik pula.
(Surah An-Nur ayat 26)

Adapun orang-orang yang kena tuduh itu bersihlah mereka dari apa yang di perkatakan orang itu. Untuk mereka adalah ampunan dan rezeki yang mulia.

1 comment:

  1. salam..saya ambil tazkirah ini utk letak dalam blog saya.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails