Pencarian

Tazkirah: Larangan Wanita Besanggul Tinggi dan Berbaju Jarang


Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud :

"Dua golongan di kalangan ahli neraka yang tidakkan aku pandang iaitu kaum yang bersama mereka cemeti seperti ekor lembu yang dengannya digunakan memukul orang lain dan wanita-wanita yang berpakaian bagaikan bertelanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat. Sanggul dikepala mereka ditusuk tinggi-tinggi seperti bonggol unta yang sangat lemah. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya sedangkan sesungguhnya bau syurga itu sudah boleh dicium dari jarak demikian dan demikian."
(Riwayat Muslim)

Hadis yang menyatakan seperti bonggol unta itu ditujukan kepada semua wanita yang tidak menutup aurat dengan sempurna. Mereka memakai pakaian yang jarang, nipis mahupun ketat sehingga boleh menampakkan warna kulit dan susuk tubuh. Pemakaian seperti ini adalah dilarang sama sekali oleh Islam terhadap para wanita kerana mereka seolah-olah bertelanjang juga.

Sanggul rambut di kepala yang selalu para wanita memakainya bukanlah membawa maksud seperti hadis di atas secara mutlaknya. Boleh sahaja untuk memakai sanggul asalkan tidak mendedahkan aurat di hadapan lelaki bukan mahramnya.

Rujukan dari laman web Ustaz Nor Amin

5 comments:

  1. apa pula pndgn tntg mninggikn sanggul dgn rmbut palsu wpun btudung?
    perkara ni mnjadi trend dlm msyrakt skrg n sgt mnghairnkn sy..

    ReplyDelete
  2. kalau tanya pandangan saya... buat apa membazir beli rambut palsu yang tidak mendatangkan apa-apa kebaikan... Allahualam

    ReplyDelete
  3. im for Islam .. tapi ntah kadang2 bile nampak atikel camni rase geram gak .. bukan x betoi .. mmg elok bg nasihat camni .. saya setuju .. tapi tegk diluar tu .. kite bg pelajaran agama kat anak kite .. kite soh depa baca alquran .. kite soh depa tutup aurat tapi in the end ... ranap gak .. habis semua ditelanjangkan oleh doktor2 ..doktor lelaki .. melayu .. cina .. india ... fikir la sendiri .. saye dah malas nak ckp ...Islam agama bermaruah ...istimewa .. tapi dah jadi cam agama len jgak .. ataw mcm da xde agama lak kite ... bile lagi kite nak sedar ...

    ReplyDelete
  4. sy tngok trend skrg,,rmai kaum hawa yg pkai snggul tinggi...untk apa dia org pkai snggul tinggi???tlong jwb pd spe2 yg arif tntang ni...

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum........pendapat ana...x kisah la samaada bersanggul dngn rambut semulajadi atau palsu ia tetap berdosa..dan orang yang bersanggul tinggi ni seperti orang jahiliyyah..ia adalah larangan Allah s.w.t...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails